"MISTRESS" og TOM                                  Sådan kommer "MISTRESS II" nok til at se ud...VAN's RV-8 kunstflyvnings- og rejsefly.

PILOT OG EJER:
Thomas Schau Damm (”TOM”) født 02SEP1950.  Flyveerfaring: 15.300 flyvetimer.
Oprindeligt uddannet som Flymekaniker i Flyvevåbnet 1968-1973 (F-100D/F, FSN Karup). Tog privatflyvercertifikat 1971.
Klarmelder (”Crew Chief”) på Draken (ESK729), FSN Karup 1973-1977.
Civil erhvervspilotuddannelse 1975-1977 (B+Twin-I). Forlod FLV som Oversergent i 1977. 
Ambulancepilot hos Falck Air (BN-2A og   MU-2J), Odense 1977-1985.
Firmapilot hos LEGO (P-i-C King Air F90, B200 og Citation II), Billund 1985-1988.
Lærer på Statens Luftfartsskole (ATPL flyveinstrumenter/elektronik) 1987-1997. Trafikflyver i SAS (Ét år 3P på DC-10, 9 år 2P og 7 år som Kaptajn på MD80 & MD90) 1988-2005.
Uddannet som Havariopklarer hos FAA og University of Southern California i 1997. Medlem af SAS Accident Investigation Team (SAINT) 1997-2004 (Var bl.a. med i udredningen af havariet med SK686, en SAS MD87 og en tysk Cessna 525A som kolliderede på startbanen i Milano/Linate 08 Oktober 2001 i tæt tåge - 118 døde).
Tidlig pensionering fra SAS som 55-årig (udgangen af 2005) for at bruge mere tid på familien, veteranfly mm. 
Har fløjet freelance på Citation II & V forretningsjetfly. Bygger en VAN’s RV-8 FastBack (serienr. 80128, får registrering OY-RVT). Følgende dele er færdige: Finne, sideror, haleplan, 2 x højderor, instrumentpanel (komplet), begge vinger, 2 x tanke, 2 x krængror, 2 x flaps. Kroppen er nu under konstruktion. En fabriksny 180 HK Superior XP IO-360-B1AD-2 venter på at blive samlet. Propellen er en Whirl Wind  200RV.

Har hjulpet kammeraten Svante Kilén med at samle sin nyrestaurerede Harvard IIB (16068, SE-FUD "Harriet") på Göteborg/Säve (Aeroseum). 

TOM modtager det røde "Warbird-pilot"-silketørklæde af Harvardens ejer, SAS-kaptajn og flyveinstruktør Svante Kilén (SKI) efter vellykket soloflyvning under omskolingen 29 Juli 2009. "Harriet" skal medvirke ved flyveopvisninger fremover. Harvard er et velflyvende, men relativt tungt avanceret træningsfly som ikke tilgiver for langsom flyvning! "If you can fly the Harvard well - you can probably fly any Warbird".

TOM flyver forbi "RAF Red Arrows" i middagspausen under Roskilde Airshow 2009.               Copyright Christian Damm

 

TOM fik lov at låne "Harriet" i to uger og kom bl.a. forbi Vamdrup 18 OKT 09.                          Copyright Mogens Juhl.

Her er et link til You-Tube med Harvard Displayet under Gothenburg Aeroshow 2010:

http://www.youtube.com/watch?v=MaEAer_NW0E     Gæt hvem der flyver "Harriet"... 

TOM har som SSG-R arbejdet for Flyvevåbnet med planlægning af flyveøvelsen Bold Avenger samt Airshows i 2008, 2009 (blev dog aflyst) og  2010.  Efter nødvendige tilladelser, checks og uddannelse blev der heldigvis i Juni 2010 to gange ledige F-16 bagsæder som han fik lov at besætte. Fedt at prøve Mach 1+, 6G og hurtige rul!

Det her går lidt hurtigere end i Piper Cub'en....                                                                                                                                Copyright: TOM

I slutningen af September 2010 gik turen til Kissimmee i Florida sammen med Svante Kilen for at flyve et par pas skoleflyvning i Stallion 51s TF-51D Mustang. Det blev til godt 3 timers flyvning hver med alle typer kunstflyvningsmanøvrer samt  masser af landinger...

 "Høj" efter landing på dag 2 efter 1:36 med flyvning fra forsædet. Godt træt, tørstig og svedig. Jeg tror faktisk at jeg er blevet forelsket....i Mustang (undskyld Annemette!). Og jeg som ellers er allergisk overfor heste!

Svante taxi'er ind efter sin flyvning i forsædet, mange dollars fattigere, men store flyveoplevelser rigere....

 

TOM er Indehaver af EASA Flytekniker- (AML) og Trafikflyverscertifikater (ATPL).

FLYTYPEN:
Piper L-4A Grasshopper 
5.783 af den militære version - Army Air Force 0-59/L-4 (5.453) og US Navy NE-1/HE-1 (330) - blev produceret til det amerikanske militær som trænings-, forbindelses- , transport-, fotorecognoserings- og ikke mindst artelleriobservationsfly (2 ved hvert artelleribatteri). Der er i alt før, under og lige efter 2. verdenskrig desuden bygget 19.828 civile J3 Cubs. Af disse J3'ere blev 117 anvendt af militæret som L-4C/D/E/F/G i USA. 2.238 militære L-4 gjorde tjeneste i Europa, heraf deltog 261 i invasionen i Normandiet i Juni 1944. Alle allierede fly blev i al hemmelighed påmalet sort/hvide identifikations-striber umiddelbart inden 6 juni 1944.  

Af den civile J3-udgave, uden plexiglas i taget og med mindre sideruder, blev under Civilian Pilot Training Program (1939-42) og  War Training Services (1942-44) flere end 4.500 regerings-ejede eksemplarer anvendt på Universiteterne i USA til at sortere og træne Army Air Force og Navy pilotelever. De bedst egnede gik videre til f.eks T-6 Texan (i RAF kaldet Harvard) og kunne derefter uddannes på jager-, bombe- og transportfly. CPTP / WTS rådede over 7.585 civit registrerede fly og uddannede 435.165 piloter frem til 1944.


Piper Cub/Grasshopper er konventionel og har ingen ”dårlige manerer” hvis man flyver præcist., men som alle fly med halehjul kan sidevindslandinger blive ”interessante”. Flyet er let (tomvægt under 400 kg), og meget følsomt for vind. Flyet er ikke udstyret med flaps. Flyet staller ved 33 knob (60 km/t) ved fuldvægt (555 kg). Når flyet er let ca. 26 knob (48 km/t).
Denne L-4 har en modificeret 97 hk Continental C-85 motor ("Don's dream Machines" STC), hvorimod L-4 originalt oftest havde en Continental 0-170 motor på kun 65 hk. Med en kropstank med 45 liter benzin kunne man luske rundt med lav hastighed og strække den til næsten 3 timers flyvetid. Denne L-4 har senere fået monteret en ekstra vingetank på 24 liter. 


HISTORIE for O-59A/L-4A byggenummer 8391, USAAF serienummer 42-15272.
Bygget Lock Haven, PA, USA som en USAAF O-59A 42-15272 og leveret 16FEB42. Charleston AAF, SC 24FEB42 (9:40), Ny typebetegnelse: USAAF L-4A 02APR42. Grand Forks AAF, ND 22MAY42 (10:30). Afskrevet på grund af havari 16NOV42 (34:30). Genopbygget og tildelt Civil Aeronautics Administration (Det senere FAA). Opmagasineret Rome AAF, NY 15JUL44. Solgt som overskudsmateriel på Cannon AP, Charlotte NC 18DEC44. Civilt registreret som NC49642, Phoenix Bakers Machinery Inc. NY. Registrering senere ændret til N49642
Solgt til Vesttyskland og registreret D-ECIZ 08SEP59, Luftdygtighedsbevis 22OCT59, Flugschule Niedersachsensflug, Peine 23OCT59. Hård landing Peine 17JUN61. Renoveret pr. 15AUG62 (3554:00). Solgt: Konsul K.A. Oesterheld, Hannover MAR63.
Renovering pr. 18APR69 (3606:00).
Solgt: H.Apetz & partners, Northeim APR70 sidste flyvning 18JUN72 (3936:00).
Solgt: Jens Toft, Lem, DK som Restaureringsprojekt. (D-ECIZ slettet 02OCT73). Solgt: Jørgen Skov Nielsen, Ilskov, DK.
Total restaurering udført. C-85-12F motor monteret. Standard Luftdygtighedsbevis 21MAY75 som OY-ECV 23MAY75. Baseret: EKHG. Solgt: Hans Christensen, Langeland (pvt. strip nær Tranekær), DK, JUN95. (4566:10).
Solgt: Thomas S. Damm, Billund, DK, 01MAY97 (4583:35). Baseret EKBI. Ommalet til olivengrøn/grå USAAF (juni1943) bemaling, halenummer 215272 pr. 17SEP97. Små 5 cm reg. bogstaver godkendt medens flyet er på Begrænset Luftdygtighedsbevis 23FEB98. Tilføjet kode ”LL-3” som et kommunikationsfly fra 401 BS, 91 BG (“A”) fra 8th AF, Bassingbourne, Cambridgeshire pr. 29JUL98. Navn: ”The Hero”. Kode LL og ”A” fjernet igen 05SEP00.
Kode ”4” som kommunikationsfly fra 381 BG (“L”) fra 8th AF, Ridgewell, Essex, pr. 22SEP00. Navn: ”Elle IV”
Koder fjernet igen OCT 01. Invasions striber tilføjet med helt blå nationalitetsmærker 06DEC01. 
Ny "noseart",  “MISTRESS” inspireret af en Vargas-pinup malet af sønnen, Christian Damm i AUG02.  Standard størrelse sorte reg. bogstaver og Standard Luftdygtighedsbevis 20MAR04.
Næse og finne malet blåternet for at repræsentere 15. Tactical Recce Sqn fra 10. Photogroup, 9th Air Force fra Middle Wallop, UK i Juni 1944. Kode 5M-4, 17JUN04.                                                                                                                                                                                        Bemaling ændret til rød/gul næse for at repræsentere et forbindelsesfly fra 357th FG, Leiston, UK, 02JAN08. Kode: B6-4. 357th FG fløj P-51 og producerede adskillige "luftesser" hvoraf "Capt. "Bud" Andersson og Capt. "Chuck" Yeager var de mest kendte. .                    Flyets totale flyvetid ved udgangen af Juli 2010: 5170:00.

DISPLAY: Skal vise kort start og landing, manøvredygtighed og langsom flyvning (ca. 7 minutter):
1. Kort start (”Short field takeoff”)
2. Krappe drej (”Lazy-8”)
3. Medvind, acceleration og pull-up til stall
4. Modvind, langsom ukoordineret forbiflyvning (”krydsede ror”)
5. Medvind, ”hurtig” forbiflyvning
6. Modvind, forbiflyvning med laveste hastighed
7. Medvind, moderat hastighed , forbiflyvning, vipper (vinker) med vingerne, viser Dannebrog.
8. Sideglidning og kort landing (”Short field landing”).

 
WARBIRDS: KEEP 'EM FLYING!